Mijn account

Eco-dreamer

Samenwerken, innovatie & ‘sustainabilty by design’

Van eco-droom naar doorleefde purpose

Er wordt tot onze grote vreugde steeds meer geschreven over duurzaamheid in het algemeen. Er komt steeds meer aandacht voor grote klimaatdoelstellingen, duurzame initiatieven en investeringen of verhalen over duurzaamheid van producten zelf. Mooie verhalen over grootse ambities en grootser impact maken. Waar we als Eco-dreamers vooral benieuwd naar zijn, zijn de kleine lokale verhalen in binnen- en buitenland. De kleine en middelgrote ondernemers waar oprechte duurzame dromen zijn doorgegroeid naar een doorleefde purpose. Ondernemers die dagelijks opstaan om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en uit te vogelen hoe zij het verschil kunnen maken. Niet omdat het moet van iemand of van iets, maar gewoon omdat het voor hen goed voelt. Wie zijn deze mensen? Wat is hun verhaal achter hun inzet voor duurzaamheid zowel als persoon, ondernemer en als consument? Wat zijn volgens hun de grootste uitdagingen voor duurzame ondernemers? Wat zouden ze mee willen geven aan anderen? Dat is precies waar we de komende tijd in zullen duiken.

het verhaal manuel & zijn innovatie 'sweetspot'

Deze week staat Manuel van Lijf in de spotlight. Hij is sinds 2021 ondernemer en werkt als zzp’er als onderdeel van consultancy Nlmtd. Nlmtd is een nieuw consultancy model met een vooruitstrevende aanpak. Zij geloven in samen ondernemen. Verschillende ondernemers met verschillende expertises bundelen hun krachten zich om samen een positieve impact te maken op het bedrijfsleven. Deze impact is vooral gericht op vier thema’s : duurzaamheid, energie transitie, voedseltransitie en digitalisering. 

Foto door Manuel van Lijf

om duurzaamheid voor elkaar te krijgen heb je innovatie nodig

Manuel heeft 20 jaar internationale werkervaring opgebouwd in verschillende rollen waarin hij altijd zijn drive om impact te maken en zijn passie voor innovatie kwijt kon; werkervaring die veelal is opgedaan in sectoren, zoals Luchtvaart, en gebieden in de wereld, zoals het Midden-Oosten, die niet perse bekend staan om hun bijdragen aan duurzaamheid. En toch voelde het voor hem als een vanzelfsprekendheid om zich nu volledig in te zetten voor verduurzaming. “Ik vind het moeilijk om woorden te geven aan waarom het zo een vanzelfsprekendheid voor mij was en is. Misschien omdat ik kinderen heb? Of het is het momentum dat ik om mij heen voel, maar ik vind dat ik hierin nu het verschil kan en moet maken. Het maakt me niet uit om welk thema van duurzaamheid het gaat. Om duurzaamheid voor elkaar te krijgen heb je immers innovatie nodig. En innovatie is en blijft een ultieme sweetspot voor mij”.

We gaan als gezin mee met wat normaal is op het moment

Er is veel aandacht voor de rol in verduurzaming die overheden en bedrijven moeten pakken en maar weinig aandacht voor de rol die de consument moet gaan pakken. Welke afwegingen maken ondernemers met een duurzaam hart als consument? Welke duurzame producten of duurzame diensten nemen zij af? Kopen ze bijvoorbeeld ook duurzame kleding of duurzame cadeaus? Kortom, hoe maken ze als consument de balans op als het gaat om een positieve impact maken op sociaal, milieu en financieel vlak?

 

Manuel denkt dat hij heel gemiddeld is, maar zou wel wat ambitieuzer willen zijn als het gaat om het maken van meer duurzame keuzes als consument. “We gaan als gezin ook mee met wat normaal is op dit moment. Ik ben geen sustainability lifestyle expert, maar we letten er als gezin met twee pubers gewoon op. Opletten hoe je rijdt, opletten hoe je energie gebruikt, opletten op wat je eet en maakt telkens een afweging tussen de kosten en de duurzaamheid van producten en diensten. Als zzp’er met een gezin moet ik ook blijven afwegen of het financieel verstandig is vanwege wisselende inkomsten. Ik zou wel ambitieuzer willen zijn dan ik nu ben als het gaat om een duurzaam consumeren en ben daar ook wel mee bezig, maar zijn voornamelijk praktisch overwegingen waarom ik die stap nog niet genomen heb.

Zoals mijn huis heb ik laten isoleren en ik zou ook wel zonnepanelen willen hebben, maar mijn dak is ongeschikt voor zonnepanelen (te klein, te schuin en op het noorden), maar waarom zouden deze perse op mijn dak moeten liggen? Kan ik misschien deelnemen aan een zonneproject elders? Ik rij nu een plug-in hybride, Lynck & Co, via een abonnementsmodel. Dit model past heel goed bij mij als zzp’er omdat deze ook maandelijks opzegbaar is zodra dit abonnementsmodel ook beschikbaar is in ‘elektrisch’ zou ik zeker overstappen.

Ook zou ik wel wat willen doen om duurzamer te eten. Echter met twee pubers in huis, zou het ook betekenen dat we meer verschillende maaltijden per keer moeten koken en dit is momenteel niet echt haalbaar.”

"Er is nu zoveel mogelijk om te verduurzamen; op technisch en productioneel vlak. Er is momentum in de politiek en maatschappij. Het is echt mogelijk om een bedrijf 'sustainable by design' te maken. Ik hoop dat we het hier over een aantal jaar niet meer over zullen hebben, gewoon omdat elk bedrijf dat dan per definitie is.”

Twee grote uitdagingen vergen focus op langer termijn, cultuur & leiderschap

Volgens Manuel zijn er twee grote uitdagingen voor duurzame ondernemers in het algemeen; beide vergen een focus op lange termijn visie, cultuur & leiderschap.

 

Duurzaamheid als marketing instrument vs. een purpose gedragen door een cultuur

“Beetje een open deur misschien, maar wat je veel ziet bij veel bedrijven is dat ze te snel gaan claimen dat ze duurzaam zijn, oftewel “gaan greenwashen”. Het is een marketing instrument geworden in plaats van een purpose die gedragen wordt door een cultuur. Bij deze bedrijven ziet je een mismatch tussen de hoeveelheid communicatie die ze doen over duurzaamheid en de daadwerkelijke investering in tijd en middelen die ze erin doen en de impact die ze hiermee maken. Er zijn veel voorbeelden te vinden van bedrijven die slechts een relatief een klein aandeel van hun tijd en middelen investeren in duurzaamheid, maar hierover wel in het merendeel van hun communcatieuitingen over blijven communiceren.

Meer impact door “sustainability by design”

Als je echt impact wilt maken dan moet je verder kijken dan hoe duurzaam je eind producten zijn. Dan moet je ook durven kijken naar de duurzaamheid van je businessmodel, alle investeringen, je hele value chain, alle processen, etc. Je moet je een actieve cultuur van duurzaamheid creëren binnen een bedrijf. Dat moet dan doorgevoerd worden in alle aspecten van je bedrijf. In de strategie en beleid, inkoop van materialen, alle hoofd- en supportprocessen, etc. Dat vergt een lange adem en extreem veel consistentie en discipline van mensen. Wat ik bij veel bedrijven heb gezien die dat duurzaamheid vaak begint bij een sustainability manager of afdeling, maar hoe stom het ook klinkt, als je geen leider hebt die het voortdurend durft op te nemen als harde eis in alle besluitvorming dan blijft de impact altijd beperkt. Kortom, je moet streven naar “sustainable by design” bijvoorbeeld door naast financiële haalbaarheid ook de haalbaarheid van duurzaamheid even zwaar mee te wegen. Er is nu zoveel mogelijk om te verduurzamen; op technisch en productioneel vlak. Er is momentum in de politiek en maatschappij. Dus het is echt mogelijk om een bedrijf ‘sustainable by design’ te maken. Maar er ligt wel een grote uitdaging voor het leiderschap: hoe maak je duurzaamheid een vast en langer termijn onderdeel van je bedrijfscultuur en zorg je dat het in alle aspecten consistent en voortdurend wordt door voelt en doorgevoerd?”

Deel deze post

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Volg ons via onze socials en blijf helemaal op de hoogte

Van nieuwtjes over ons avontuur, nieuwe duurzame producten, events en meer